Dag 3 Nordkapp prosjektet: Tjøtta-Bodø

Her vil jeg gjerne dele vår fantastiske motorsykkeltur langs kystveien fra Tjøtta til Bodø med dere. Denne ruten tar oss gjennom noen av Norges flotteste landskap og gir oss en følelse av frihet og eventyr. Det var dag tre av vårt utrolige eventyr mot Nordkapp. Min kamerat og jeg hadde bestemt oss for å kjøre motorsykkel langs kyststien. Vi visste at turen ville bli utfordrende med kaldt vær og regn, men vi lot ikke det stoppe oss. Vi var fast bestemt på å utforske den vakre naturen langs veien. Værgudene hadde ikke akkurat vært på vår side så vi valgte å kjøre på kvelden, i håp om at regnet ville avta. Vi hadde sett frem til denne turen og ønsket å oppleve den i sin fulle prakt.

Her er en detaljert beskrivelse av ruten:

Tjøtta til Kilboghamn (Rv17) (ca. 45 km, 1 time)

Her starter vi fra Tjøtta. Vi følger Rv17 nordover langs kysten til Kilboghamn, hvor den første ferjeovergangen venter på oss.

Ferjeovergang: Kilboghamn til Jektvik (ferjetid ca. 1 time)

Et tips jeg kan anbefale er å sjekke ferietidene.

I all vår entusiasme hadde vi glemt dette. Da vi endelig nådde Kilboghamn, fergeforbindelse nordover til Jektvik, Dette slo oss hardt. Klokken var 01.00, og vi oppdaget smertefullt at vi hadde hele 7 timer å vente før neste ferge skulle gå. Vi var våte, kalde og veldig sultne. Våre matressurser var allerede tom. Mange tenker jo det var rart siden vi skulle servere pizza til folket rundt hele Norge. Grunnen til dette var at mye av maten var sendt rundt på diverse sjekkpunkter langs vårt lag strakte land. Situasjonen føltes både håpløs og nedslående.

Men midt i vår fortvilelse kom jeg plutselig på at min fantastiske kone hadde gitt meg en konfektesekk med 30 sjokoladehjerter. Hun ønsket at jeg skulle ta et hjerte hver dag på vår Nordkapp-reise og tenke på henne der hjemme. Akkurat da ble disse sjokoladehjertene vår redning.

Vi fant et flott venterom hvor vi kunne søke ly og varme oss opp. Vi hadde også muligheten til å tørke klærne våre. Det var utrolig hvordan en ganske dårlig og håpløs stemning kunne forvandles til noe veldig koselig og godt. Vi lagde oss noen kopper med Ali kaffe som kurerer gruff og koset oss med sjokoladehjertene mens vi betraktet fjordutsikten og lyttet til fuglekvitter. Det var en påminnelse om den vakre naturen vi hadde kjørt gjennom.

Denne kvelden lærte jeg at kjærlighet kan lyse opp selv de mørkeste øyeblikkene. Gjennom sjokolade hjerter hadde min kone sendt med meg en bit av hennes omsorg og kjærlighet. Det ga oss håp og energi til å fortsette reisen mot Nordkapp. Vi innså at selv i de tøffeste øyeblikkene kan man finne skjønnhet og glede hvis man tenker positivt og er kreativ.

Morgen kom og vi trillet om bord på fergen fra Kilboghamn til Jektvik, mens vi krysser Vestfjorden, nyte vi den fantastiske utsikten og forberede oss på fortsettelsen av vårt eventyr.

Jektvik til Rødøy (Rv17) (ca. 70 km, 1 time og 30 minutter)

Etter å ha kommet i land på Jektvik, fortsetter vi vår ferd langs Rv17. Veien tar oss gjennom vakre landskap og frodige områder, og vi passerer små landsbyer og flotte fiskesteder underveis. Vi ankommer Rødøy, hvor vi betraktet den vakre naturen og utforske de sjarmerende fiskeværene.

Ferjeovergang: Værøyholmen til Værøy (ferjetid ca. 1 time)

Vi tar fergen fra Værøyholmen til Værøy, og mens vi seiler, lar vi oss fortrylle av den majestetiske naturen som omgir oss. Fjellene som stiger opp fra havet og de dramatiske klippene langs kysten er virkelig et imponerende syn.

Etape: Værøy til Bodø (Rv17) (ca. 160 km, 3 timer)

Etter å ha utforsket Vaerøy og fullført vår etappe langs Rv17, nærmer vi oss vår destinasjon – Bodø. Men før vi når frem, kommer vi til et bemerkelsesverdig sted kalt Plassen Uredd.

Plassen Uredd er en minnesmerkepark som hedrer mannskapet og passasjerene på den norske ubåten HNoMS Uredd, som forsvant i Barentshavet under andre verdenskrig. Ubåten ble senket av tyske styrker i 1943, og ingen overlevende ble funnet. Plassen Uredd er et symbolsk sted som minner oss om heltemotet og ofrene til mannskapet på HNoMS Uredd.

Plassen Uredd ligger ved Saltstraumen, et verdensberømt fossehull som har noen av verdens sterkeste tidevannsstrømmer. Dette naturlige underverket er en attraksjon i seg selv og tiltrekker seg besøkende fra hele verden.

På Plassen Uredd tok vi en kort pause og reflektere over historien som utspilte seg her. Det er også et flott sted å nyte den spektakulære naturen og ta inn den fantastiske utsikten over Saltstraumen. Det var også blåst opp og vi klarte nesten ikke stå oppreist med nesten 30 i vindkastene. Jeg kan skrive under på at det er utfordrende og kjøre motorsykkel i et sånt blåsevær med regn og 7 graders temperatur.

Vi fortsetter vår ferd videre langs Rv17 mot Bodø. Veien tok oss gjennom varierte landskap, inkludert frodige daler, grønne enger og dramatiske fjelltopper. Vi føler oss ett med naturen mens vi kjører forbi fossefall og små innsjøer. Til slutt når vi vår destinasjon – Bodø, byen som ønsker oss velkommen med sin vakre beliggenhet ved sjøen og imponerende fjellandskap.

Denne reisen fra Tjøtta til Bodø langs kystveien (Rv17) har vært en opplevelse vi aldri vil glemme. Veien har gitt oss sjansen til å oppleve Norges rå skjønnhet, vi har kjent på følelsen av frihet og eventyr som bare en motorsykkeltur kan gi. Ferjeovergangene har også vært en del av reisen, og de har gitt oss muligheten til å nyte fantastiske kystlandskap fra sjøen.

Jeg håper at dere også får muligheten til å utforske denne fantastiske ruten og oppleve den magiske naturen og spenningen med å kjøre motorsykkel langs kystveien (Rv17) fra Tjøtta til Bodø. Det er en reise som vil gi deg minner for livet.