Dag 10 Nordkapp prosjektet: Lofoten rundt

Dag 10 av vårt Nordkapp-prosjekt var en ny dag fylt med eventyr i vakre Lofoten. Vi våknet tidlig, ikke på grunn av soloppgangen som vi hadde håpet på, men på grund av de skrikende måkene som vekket oss fra vår søvn. Jeg tok en titt på mobilen min for å se klokken, men til min frustrasjon var den helt død og umulig å få liv i. Dette var en uventet utfordring å møte når vi hadde nådd Lofoten, og jeg følte meg litt utslitt. Vi bestemte oss for å ta turen til Elkjøp i Svolvær, hvor de raskt konkluderte med at telefonen ikke kunne repareres, så jeg endte opp med å kjøpe en ny i Phone 14 Pro Max. Det var en bitter pille å svelge, da mange av de dyrebare bildene og filmene fra turen var tapt. Jeg lastet ned det jeg kunne fra skytjenester og installerte appene mine på nytt, men det var likevel en skuffende start på dagen.

Etter å ha kommet over skuffelsen, bestemte jeg meg for ikke å la det ødelegge resten av dagen. Vi fortsatte turen til Kabelvåg, hvor vi kjøpte oss litt lunsj på nærbutikken. Vi satte oss ned på torget og koset oss med deilig mat, omgitt av den fantastiske naturen.

Turen gikk så videre til Henningsvær. Henningsvær er et fiskevær og tettsted i Vågan kommune i Nordland. Henningsvær ligger like utenfor sørspissen av Austvågøya i Lofoten, 24 km. fra Svolvær. Vi kjørte ut til den værens kjente fotballbanen midt ute i havgapet i Henningsvær. Et av Norges eldste fiskevær ligger på Henningsvær. Det er fantastisk og se all tørrfisk som henger til tørk.  Dagsfersk skrei blir rensket og hodekappet. To og to fisker knyttes sammen rundt halen, og henges på fiskehjell. Naturen gjør resten av jobben. Vind, sol, temperatur, snø og regn preger kvaliteten, smaken og fargen på tørrfisken.

Etter å ha sugd til oss Lofoten sjarm i Henningsvær, satte vi kursen mot Rambergstrand. Denne idylliske perlen ligger ved Jusnesvika, og vi ble møtt av en fortryllende utsikt. Det grønne gresset beveget seg forsiktig i vinden, mens det nydelige blå havet omringet oss med majestetiske fjell som bakgrunn. Rambergstranda var en opplevelse for sjelen og sinnet, og en smal sti av tresviller førte oss ned til stranden hvor vi kunne nyte roen og skjønnheten i naturen.

Kvelden nærmet seg, og vi hadde bestemt oss for å finne en overnatting langs veien, slik at vi kunne være klare for båtturen fra Moskenes til Bodø neste dag. Vi fant en flott plass ved foten av Offersøy kammen. Thomas bestemte seg for å utforske fjellet og begi seg på en fottur opp til Offersøy-kammen tidlig om morgenen. Jeg bestemte meg for å bli igjen og lage en god frokost for oss begge. Thomas var tilbake rundt kl. 9, fornøyd med sin tidlige morgenutflukt. Etter en god frokost pakket vi sammen teltet og var klare for en ny dag med eventyr i Lofoten.

Vi har virkelig fått oppleve det beste av norsk natur på denne turen, og selv om utfordringer har kommet vår vei, har vi vært i stand til å håndtere dem sammen. Lofoten har vist seg fra sin beste side, og vi gleder oss til å se hva resten av reisen vil bringe.

Med lett blanding av regn og solen som en følgesvenn har Lofotens vakre landskap gitt oss inspirasjon, Nå kan vi ta fatt på en ny dag med forventning og glede.